Aviatorul Vasile Niculescu

CENTENARUL MARII UNIRI : Fascinanta poveste a pilotului Marii Uniri, Maiorul post-mortem VASILE NICULESCU

– Autor Vasile Surcel, Cotidianul. ro (30 aprilie 2018)

Vasile Niculescu s-a născut pe 21 noiembrie 1891, la Fălticeni. Părinții lui și-ar fi dorit ca el să urmeze cursurile Seminarului Teologic, după absolvirea căruia ar fi urmat să devină preot. Au vrut ei, dar nu a vrut și el. Iar asta, pentru că visul vieții sale a fost altul: să zboare. Astfel că în ianuarie 1915 s-a înrolat în armată, unde a urmat cursurile Școlii de pilotaj de la Băneasa. Era în anii de început ai Aviației române, pe vremea în care piloții puteau fi numărați pe degete.

Mult mai târziu, spre apusul vieții, Niculescu a povestit, plin de nostalgie: „M-a fascinat zborul de mic copil și am văzut pentru prima oară aeroplane la manevrele militare din toamna anului 1911, manevre care se desfășurau în zona noastră. În școala de pilotaj l-am avut conducător pe George Valentin Bibescu – un adevărat prinț al zborului“.

După doar opt luni de instruire, el a obținut brevetul de pilot militar cu nr. 61/ 15 august 1915. Anterior, pe 10 iulie 1915, prin ordinul ministrului de Război, fusese avansat la gradul de plutonier, repartizat la Corpul de Aviație. Pe 1 octombrie 1916, tânărul pilot a fost avansat la gradul de sublocotenent, iar pentru scurtă vreme a fost și el pilot-instructor în cadrul Școlii de pilotaj de la Bârlad. După ce România a intrat în primul Război Mondial, Niculescu a fost mutat, la cerere, în Escadrila de recunoaștere și bombardament ușor F4, care acționa deja pe front.

Atunci, în plină conflagrație mondială, dar și într-o perioadă în care aviația lupta să-și cucerească o poziție de vârf în domeniul militar, printre armele de elită, pilotul Vasile Niculescu s-a dovedit a fi un luptător redutabil care-și câștigase deja faima printre „războinicii aerului“.

Prof. dr. Valeriu Avram ne-a relatat că în Registrul de zboruri al Escadrilei F4, pe care le-a cercetat în arhivele militare, sunt consemnate multe alte acținuni de luptă temerare ale pilotului Vasile Niculescu.

Un zbor cât o istorie

Iarna grea de la sfârșitul anului 1918 a complicat și mai mult situația deja dificilă a României de atunci. Din cauza gerurilor aspre și a ninsorilor abundente, legătura dintre Consiliul Național Român Central și Guvernul României, care se retrăsese la Iași, nu mai putea fi menținută decât pe calea aerului. Astfel că, atunci când s-a pus problema de a se transporta urgent la Blaj o serie de documente extrem de importante, Marele Cartier General Român a ordonat trimiterea unui avion. Cel ales să facă acel zbor istoric a fost locotenentul Vasile Niculescu, care cunoștea deja traseul peste Carpați.

Aflat la manșa aeroplanului, el a fost însoțit de către coechipierul său, căpitanul Victor Precup. Zborul peste Carpați, la o înălțime medie de 2600 m, a fost efectuat la bordul unui avion de tip Farman 40, cu carlingă deschisă, la o temperatură de minus 40 de grade Celsius. Motiv pentru care, pentru a se proteja de acel ger cumplit, cei doi și-au acoperit fețele cu un strat gros de parafină.

Totuşi, în cazul unei tragedii, asta nu i-ar fi ajutat cu nimic: avionul nu era înarmat, iar cei doi ofițeri nu aveau parașute. Misiunea lor a fost să transporte un sac plin cu manifeste, precum și o geantă militară sigilată. Manifestele au fost lansate din avion deasupra Blajului și a altor localități transilvănene. În schimb, în geanta sigilată se aflau trei documente secrete extrem de importante, inclusiv o scrisoare a prim-ministrului Ion I.C. Brătianu către Consiliul Național Român. După ce acele mesaje au fost predate, a urmat ședința de la Palatul Mitropolitan, în cursul căreia Consiliul Național Român a decis convocarea Marii Adunări Naționale la Alba Iulia, din 1 decembrie 1918, unde s-a proclamat, în mod oficial, Unirea cu România. A doua zi, la plecarea din Blaj, echipajul a fost înconjurat de sute de oameni care s-au iscălit pe fuzelajul din pânză al avionului. Era mesajul prin care românii adunați la Blaj anunțau Guvernul român aflat la Iași că și ei doresc înfăptuirea Marii Uniri.

Vasile Niculescu a avut parte de o viață lungă: a trăit aproape 90 de ani. Din păcate, o bună parte dintre aceștia i-a trăit uitat de autoritățile românești care nu i-au acordat tot respectul și atenția cuvenite. Avansat post-mortem, maiorul aviator (r) Vasile Niculescu s-a stins din viață pe 24 aprilie 1981, într-un trist anonimat din care acum încearcă să-l scoată mai ales urmașii lui.

In Anul Centenar

1. La sfârșitul lunii Aprilie 2018, președintele Consiliului Județean Suceava a anunțat că, în acest an dedicat Centenarului, pentru a cinsti memoria „înaintașilor care au avut un rol în realizarea Marii Uniri“, a propus un proiect de hotărâre prin care pilotului Vasile Niculescu i se va conferiri, post-mortem, titlul de Cetățean de Onoare al județului Suceava, ceea ce s-a si intamplat. Deasemenea, Primăria Rădăuți a găzduit pe 24 aprilie o serie de activități de comemorare a aviatorului Vasile Niculescu, în cadrul manifestărilor dedicate Centenarului Marii Uniri.

2. Cu prilejul sarbatoririi Centenarului Marii Uniri, Asociatia Romana pentru Propaganda si Istoria Aeronauticii-filiala Cluj si Radio Romania Cluj, va invita vineri 16 nov. 2018, ora 11.00, la Galeriile Radio, din str. Donath, nr. 160, la vernisajul expozitiei de fotografie si macheta de epoca: „ZBORUL MARII UNIRI”.

Expoziția va prezenta imagini inedite cu cei doi protagonisti, lt. Vasile Niculescu – pilot si cpt. Victor Precup – observator aerian, ai zborului istoric desfasurat in perioada 23-24 noiembrie 1918, pe itinerariul Bacau – Blaj – Bacau.

Prelegerile vor fi sustinute de prof. Todita Damian, Astrid Balan Malett, nepoata celebrului pilot Vasile Niculescu si comandor de aviatie rtr. Laurentiu Buzenchi ..

La vernisaj vor participa urmasi ai cpt. Victor Precup, membrii ARPIA, cadre militare active si in rezerva, oficialitati locale, reprezentanti ai mediului academic, elevi si studenti, reprezentanti media.

Expozanti: Muzeul Militar National, colectiile personale ale Cdr. av. rtr. Paul Sandachi, prof. dr. Valeriu Avram.

Parteneri media: TVR Cluj, Radio Romania Cluj, Trustul de Presa al Armatei, RadioGilau.ro

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s