General aviator AUREL NICULESCU

Aurel Niculescu s-a născut la data de 20 ianuarie 1924, în oraşul Galaţi, într-o respectabilă familie de militari.

În anul 1942 a primit brevetul de pilot sportiv la Şcoala de zbor cu motor de la Roşiorii de Vede.

După absolvirea Liceului „Vasile Alecsandri” din Galaţi, în 1944, s-a înscris la Şcoala de Ofiţeri de Aviaţie de la Cotroceni, absolvind-o la 1 iulie 1946, cu gradul de sublocotenent aviator.

Ca urmare a rezultatelor şcolare şi a aptitudinilor pedagogice, a fost reţinut ca instructor de zbor la Şcoala de Ofiţeri de Aviaţie de la Cotroceni.

A fost avansat în anul 1948 la gradul de locotenent şi transferat, tot ca instructor de zbor (dar pe avionul Nardi) la Centrul Militar de pilotaj de la Ziliştea (judeţul Buzău). După încă doi ani este înaintat la gradul de locotenent major şi trimis la studii la Academia Militară din Bucureşti, ale cărei cursuri le-a absolvit în 1952 cu diplomă de merit.

După absolvirea Academiei Militare, locotenentul-major Aurel Niculescu este numit în funcţia de şef de Stat Major la Divizia 66 Aviaţie Vânătoare de la Craiova, obţinând gradul de căpitan-aviator. Este transferat în anul 1953 pe acelaşi post la Divizia 68 Aviaţie Asalt de la Braşov, fiind avansat un an mai târziu, la excepţional, la gradul de maior aviator.

Ca urmare a obţinerii unor rezultate deosebite pe timpul uneia dintre aplicaţiile la care a participat Divizia de Asalt, în anul 1955, Aurel Niculescu a fost avansat locotenent-colonel şi numit comandant al Diviziei 66 Aviaţie Vânătoare. Remarcat din nou pentru rezultatele foarte bune obţinute, este înaintat în anul 1957 la gradul de colonel aviator.

Pentru o scurtă perioadă, în anul 1960, comandorul Aurel Niculescu a îndeplinit funcţia de şef al Secţiei Pregătire de Luptă din Comandamentul Aviaţiei Militare, în toamna aceluiaşi an fiind numit comandantul Şcolii Militare de Ofiţeri Activi de Aviaţie „Aurel Vlaicu” de la Ziliştea (Boboc). În perioada în care a condus Şcoala de la Boboc, Aurel Niculescu a fost avansat în anul 1967 la gradul de general-maior (în acea vreme general de flotilă aeriană cu o stea), iar Şcoala de Ofiţeri de Aviaţie a cunoscut un real progres, atât în privinţa învăţământului, dar mai ales în ceea ce priveşte activitatea de zbor, şcoala fiind dotată cu noi tipuri de avioane, între care avionul L-29 şi avionul IAR-823.

De asemenea, acesta a avut iniţiativa realizării Monumentului Aviaţiei din Buzău. Ca urmare a eforturilor generalilor Aurel Niculescu şi Gheorghe Zărnescu, s-au pus bazele viitorului Muzeu al Aviaţiei, patrimoniul şcolilor de ofiţeri de aviaţie de la Boboc şi Mediaş fiind trecut în zestrea secţiei de aviaţie a actualului Muzeu Militar Naţional.

Primul comandant al Comandamentului Aviaţiei Militare

În anul 1970, generalul-maior Aurel Niculescu este numit în funcţia de comandant al Aviaţiei Militare din Comandamentul Apărării Antiaeriene a Teritoriului pentru ca, la data de 1 mai 1977, odată cu despărţirea aviaţiei militare de Comandamentul Apărării Antiaeriene a Teritoriului (C.A.A.T.), să fie numit comandant al Comandamentului Aviaţiei Militare, subordonat direct Marelui Stat Major al Ministerului Apărării Naţionale.

Cu această ocazie, s-a reintrodus în aviaţie uniforma gri-bleu şi gradele pe mâneca vestonului şi s-a reînfiinţat insigna tradiţională de pilot militar.

A fost transferat la 25 iunie 1977 pe postul de locţiitor al comandantului apărării antiaeriene a teritoriului pentru aviaţia de vânătoare.

Comandantul misiunii SIRIUS

În anul 1980, ca urmare a acordurilor dintre România şi Angola, s-a constituit Grupul de Aviaţie Român „Sirius”, cu un efectiv de 140 de persoane, organizat astfel încât să acopere toate funcţiile din organigrama unei şcoli militare de aviaţie. În decurs de doi ani, grupul român urma să pregătească şi să ateste personalul angolez al şcolii pe toate funcţiile (instructori de zbor, cadre didactice, ofiţeri de stat major, tehnicieni etc.) în măsură a lucra independent, precum şi pregătirea unei prime promoţii de piloţi militari.

Între anii 1981–1982, generalul aviator Aurel Niculescu a primit sarcina de a comanda Şcoala Naţională de Aviaţie Militară organizată de Comandamentul Aviaţiei Militare în Republica Populară Angola, prin misiunea „Sirius”. În procesul de instrucţie s-au folosit 12 avioane IAR-823, 6 elicoptere IAR-316 şi 6 avioane bimotor BN-2, toate de fabricaţie românească.

Cariera în aviaţie a continuat şi în retragere

În decembrie 1982, la revenirea în România, este reîncadrat pe acelaşi post în Comandamentul Apărării Antiaeriene a teritoriului. A fost trecut în rezervă la data de 1 august 1983.

De-a lungul întregii sale cariere, generalul Aurel Niculescu a zburat 18 tipuri de avioane, de la avioanele sportive la avioanele supersonice, totalizând peste 6000 de ore de zbor. El a primit numeroase ordine şi medalii.

A fost înaintat la 21 octombrie 1994 la gradul de general-locotenent (cu 2 stele) în retragere, grad echivalent cu cel actual de general-maior și la 1 decembrie 2004 la cel de general-locotenent (cu trei stele) în retragere.

În perioada 1994 – noiembrie 2000, generalul Niculescu a îndeplinit funcţia de preşedinte al Filialei Asociaţiei Române pentru Propaganda şi Istoria Aeronauticii (ARPIA) din Bucureşti.

GLORIE ETERNĂ !

1 comentariu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s