Vizita la bazele aeriene

Bun gasit! Cand ai mai multe ganduri decat locuri disponibile, filtrezi, cauti o insiruire a celor prioritare si apoi le asterni! Cautand explicatii, dorind discutii si ignorand parerile „responsabile”, prezente agresiv in mediul online, mi-am spus ca singura solutie este direct la sursa. Cum si Mass-Media romanesti sunt ghidate dupa criterii ce-mi scapa, era o ultima sansa de a intelege ce merge si ce nu, legat de F-16 aflat sub cocarda tricolora.
Tot ce este mai jos, inseamna perceptia mea, raspunsul celor direct implicati si felul prin care am reusit sa-i prezint.

Educatorul
Fiecare arma aparuta aduce cu sine propriile particularitati, mai mult sau mai putin reusite, lasandu-si insa amprenta asupra beneficiarului. Aviatia nu putea face altfel, ba chiar cunoscand dezvoltari aproape ireale, cursiv sau in salturi de tehnologie, atragand atentia intotdeauna prin specaculos.
Cu sprijinul celor in drept, am vizitat Bazele 86 si 57, cautand raspunsuri la multele intrebari avute. Datele tehnice care tin de cele doua baze sau achizitionarea de tehnica din dotarea lor, se gasesc pe internet, eu insa, voi aborda registrul utilizarii a ceea ce exista deja. Voi incepe cu Baza 86 si al sau F-16, atat de neinteles, perceput eronat, lipsit de informatii sau pur si simplu tratat incorect.
Pentru a putea prezenta viitorul prin prezent, ma simt obligat sa mentionez trecutul. Astfel, trecerea de la aviatia cu elice la cea reactiva, din anul 1951, a pus personalul aeronavigant din cadrul Fortelor Aeriene Romane in fata unui prag psiho-logic caruia nu toti i-au facut fata. Alegerea stricta a promotiilor de dupa razboi, pentru trecerea pe reactive, a privat noua arma de avantajul experientei, lipsa manualelor (unele venind tarziu si incomplete) fiind definitorie in complexul antrenament al luptatorului aerian. In timp, fiecare aeronava intrata in inventarul FAR a avut un rol important, atins uneori mai mult, alteori mai putin, incercand mentinerea unui standard inalt, extrem de necesar in pregatirea pilotilor, si nu numai. Tarziu, cumva la “limita timpului disponibil”, cei in drept au decis ca e cazul sa mergem inainte, prin achizitia de avioane F-16. Ca oricare alt avion de lupta, este iubit si hulit in acelasi timp, difera doar proportiile celor implicati! Daca este sa extrapolez aceste “opinii”, ar trebui sa detinem vreo 450 de avioane de lupta din cel putin 7 tipuri, evident, singurul criteriu fiind dorinta personala, bazata pe empatii care nu trebuie justificate. Folosind algoritmi simpli de calcul, cum ar fi: numarul de aeronave construite, costurile de exploatare, utilizarea in lupta, experienta dobandita de tari care-l detin de mult, si care, pot oferi informatile atat de utile, consider ca ROMANIA a facut alegerea corecta. Ca sa fiu sincer pana la capat, in aceasta relatie, nu avionul este problema, ci noi! Ar trebui sa-l privim nu doar ca pe o arma, ci la fel de important este si rolul sau educativ, iar pentru asta, FAR au datoria sa-l exploateze corect, adica EFICIENT! Asa cum MiG-19 a dus aviatia de lupta in sfera supersonica si MiG-21 a detinut greaua sarcina de a prelua si pregati mental generatii intregi de piloti, tehnici, maistri de aviatie si tot ce tinea de saltul tehnic dobandit (facand asta doar partial dar nu din vina aeronavei, exploatata sub potential), F-16 reuseste sa ne puna in fata testului suprem.
Firesc, imi pun intrebarea daca ne ridicam la inaltimea a ceea ce ofera aceasta redutabila arma!? Nu ma refer la cei din FAR, ci la intregul ansamblu format din toate categoriile de arme. Inca dinainte de a se cunoaste tipul avionului care urma sa vina, lumea isi creiona propriile sperante, fictiuni si temeri legate de acesta, iar odata dezvaluita achizitia, am avut senzatia ca toate cele de mai sus s-au accentuat, justifi-carile unora insa, merg spre grotesc. Tocmai pentru a intelege cat mai mult din “totul” reprezentat de F-16 pentru FAR, am primit acordul de a vizita chiar locul unde informatia este la prima mana: Baza 86 Aeriana. Doream astfel, sa aranjez la randu-mi, in ordinea corecta, toate perceptiile care ma legau de acest avion, recunosc, drag mie! Am adresat si cateva intrebari personalului, cu dorinta de a prezenta intregul ansamblu constituit in jurul nucleului, generic numit F-16.
Ce așteptări au fost legate de F-16?

Raspuns: In primul rand, intrarea in serviciu a F-16 a fost un moment amanat in mod repetat, din diverse motive. Pilotii si personalul tehnic au sperat
intotdeauna ca vor exploata un avion performant, avand in spate o
filozofie de exploatare specifica standardelor aliantei din care facem
parte.
Care este rolul educativ al avionului, in lumina tehnologiei pe care
o posedă?

Raspuns: Aduce o schimbare a mentalitatii personalului care il opereaza si ofera o imagine mult mai clara asupra tehnicilor, tacticilor si procedurilor
NATO. Performantele tehnico-tactice avansate pot fi exploatate la maxim
in toata gama de misiuni specifice unui avion multirol modern. Asta
inseamna ca este un program solicitant din punct de vedere al
operatorului uman
Ma intorc putin la rolul educativ al avionului, mentionat anterior, pe care il consider extrem de important in intregul sistem defensiv national, poate chiar decisiv in alegerea drumului de urmat.
Cu ce schimba avionul, abordările pregătirilor și executării
misiunilor?

Complexitatea misiunilor si nivelul de pregatire necesar executarii in
siguranta a acestora are ca suport un cadru de instruire care
beneficiaza de experienta exploatarii acestuia de catre 27 de state. La
o prima vedere acestea se reflecta in timpul dedicat pregatirii misiunii
si calitatea analizei acesteia, beneficiind si de un suport material
actualizat pentru cresterea calitatii actului de instruire sau
mentinerii calificarilor.

Vorbind despre inter-operabitate, F-16 atrage în jurul său și alte
categorii de arme, adică, este necesar că și acestea să își alinieze
dotările și antrenamentul cu posibilitățile avionului?

Absolut, avionul F-16 este un vector important in planificarea unei
operatii aeriene, capabil sa primeasca, sa gestioneze si sa transmita
date, prin urmare pentru succesul acesteia este indicat ca alte sisteme
cu baza la sol sau in aer sa fie compatibile. Un exemplu ar fi sistemul
Patriot ce urmeaza sa intre anul acesta in dotarea RoAF.

Astfel, putem distinge faptul ca, prin coagularea tuturor tipurilor de arme, complexitatea misiunilor intra in alt registru, astfel incat, daca una singura nu se integreaza ori are sincope, finalitatea se va rasfrange asupra fiecaruia implicat. Spuneam de alegerea drumului, de acum, in comun, fiind ales si-l stim, doar viteza cu care ne deplasam (adica implementarea dotarilor potrivite si antrenamentului adecvat), mai pot face diferenta pe campul de lupta, fie real sau evaluat. Faptul ca se poate gestiona de la bordul sau un intreg camp tacticizat, obliga celelalte tipuri de arme sa se dezvolte, sa faca progese, redefinind prin legatura dintre ele, conceptul de Multirol!
Polivalenta dobandita constructiv, noile arme care apar, provoaca adaptarea doctrinei la modernitea lor, nicidecum invers!

Avionul poate/trebuie să dețină rolul de catalizator într-o misiune,
altfel spus, este doar o armă sau o platformă capabilă să gestioneze
misiuni complexe?

F-16 este un avion ce ofera un grad inalt de flexibilitate operatorului.
Este nevoie de schimbarea pozitiei unui singur switch pentru a trece
platforma de la un mod de operare aer-aer intr-unul aer-sol, adica o
trecere de la o configuratie a sistemelor la alta pentru indeplinirea
oricarui tip de misiune. Este o platforma integrabila oricarui pachet de
forte, putand indeplini cu succes o multitudine de roluri.

Cum ar trebui sa se raporteze la el, viitorii piloți?

Cu optimism si incredere. Este un program menit sa aduca RoAF o
capabilitate credibila, trebuie sa fie o tinta de performanta pentru
orice tanar aviator, fie pilot sau personal tehnic. Operarea F-16
presupune standardele cele mai ridicate de pregatire din Fortele
Aeriene, iar satisfactiile sunt pe masura.

Aici, as completa eu,intervine popria vointa, constiinta si aportul tuturor asupra vocatiei elevului pilot, viitor luptator aerian. Comparand raspunsurile cu ce am gasit “la locul faptei”, am certitudinea ca s-a inceput o altfel de abordare a ceea ce inseamna MISIUNE. La nivel de pilotaj, avionul iti ofera usurinta zborului, solicitand in schimb capacitatea de a gestiona tot ce detine! Exploatarea lui insa, necesita o infrastructura potrivita, furnizarea acesteia, poate prea mult intarziata, complica inutil procesul de antrenament, rapind timp pretios necesar cunoasterii avionului, cu activitati administrative. Pasii inainte, uneori obstructionati de factori neprevazuti si dificili de controlat, sunt vizibili, in ciuda tuturor neajunsurilor, datorita eforturilor intregului personal, de la tehnici, planificatori de misiuni, piloti, suplinind lipsurile avute. In ceea ce priveste sumele, o buna parte din costurile achizitiei, se atribuie de fapt manualului aeronavei. Multitudinea de misiuni il face pretentios in cunoasterea fiecarei pagini care-l insoteste. Banuiesc faptul ca, ceva ajutor a fost din partea avionului MiG-21 LanceR, tocmai modernizarea acestuia, interfata avuta, simbologia afisata si sistemul HOTAS, facilitand adaptarea. Nu pot sa nu ma intreb cum era daca se trecea direct de pe clasic?
Concluzionand dar lasand finalul pe mai tarziu, incepem sa aratam a ce trebuie pe componenta aeriana, chiar daca, suntem la inceput. Macar stim ce vrem, am facut primul pas, iar in egala masura avem stabilit unde vrem sa ajungem. Suntem unde trebuia sa fim candva, accelerand insa, putem recupera, cel putin partial, timpul scurs.
Poate ca cei de acum sunt de sacrificiu, rodul muncii lor devenind vizibil mai tarziu, devenind insa, baza pe care vor sta toate promotiile viitoare. Am convingerea ca vor putea sustine tot ce urmeaza, indiferent de greutate, chiar daca, acum, nu sunt atat de vizibili, acest fapt lasand loc speculatiilor. Eu am constatat ca cei mai vocali parerologi sunt cei care detin adevarul absolut, si indiferent de argumente, au intotdeauna dreptate. Acest material nu se adreseaza lor, ci acelora care pot si vor sa vada ce este si pe trotuarul celalalt, intelegand si acceptand ca lucrurile, desi nu merg cum vrea fiecare, au o directie buna. A incerca sa lamuresti pe ceilalti, este un consum inutil de resursa.
Calde multumiri celor care au inteles acest demers, pentru ospitalitatea proverbiala si invitatiile primite!
Autor: Marigonu’ Marian Coste

1 comentariu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s