1 Aprilie 1912

Prima școală de pilotaj a Armatei Române

La 1 aprilie 1912, prin Înaltul Decret Regal numărul 1953 din 27 martie 1912, semnat de regele Carol I și contrasemnat de ministrul de război Nicolae Filipescu, a fost înființată Școala Militară de Pilotaj, sub conducerea maiorului Ion Macri, secondat de locotenentul Stelian Boiangiu. Noua instituție de învățământ își avea sediul pe aerodromul de la Cotroceni. În ceea ce privește dotarea cu aparate de zbor, aceasta deținea avioane Farman III care apaținuseră școlii de pilotaj de la Chitila și avioanele Blériot cumpărate de la școala lui George Valentin Bibescu.
Antrenamentul de zbor cu prima serie de ofițeri-elevi ai Școlii militare de pilotaj de la Cotroceni se făcea inițial pe avioane biplane Farman cu motoare Gnome de 50 CP, sub conducerea instructorilor de zbor Ștefan Protopopescu și Gheorghe Negrescu, după care antrenamentul era continuat pe avioanele monoplane Blériot, sub conducerea instructorilor de zbor Mircea Zorileanu și Nicolae Capșa. Cursurile durau 6 luni și, în acest răstimp, viitorii piloți executau și ”trageri cu bomba în poligon” și învățau să realizeze fotografii aeriene. Pe lângă cunoștințele de specialitate, cursanților li se predau și cursuri de matematică, chimie, fizică, mecanică generală și geografia României.
În luna aprilie 1912 au fost detașați la această școală 20 de voluntari din cadrul tuturor armelor. Dintre aceștia, cei mai avansați în pregătirea de specialitate și pilotare s-au dovedit locotenenții Gheorghe Caranda, Simion Chișcăreanu și sublocotenentul Alexandru Popescu. În anul 1912, Școala Militară de Pilotaj a fost absolvită numai de locotenentul Simion Chișcăreanu, care a obținut brevetul de pilot nr. 5, în ziua de 16 iunie 1912. Patru zile mai târziu, pe 20 iunie, locotenentul Caranda a devenit din păcate primul pilot al Aviației Române care și-a pierdut viața într-un accident de avion. În cursul anului 1913, școala a brevetat 14 ofițeri și pe sergentul Polihroniade Vacas. Activitatea de instruire a continuat în anii următori și mulți dintre piloții care au învățat tainele zborului la acestă școală s-au remarcat în timpul Primului Război Mondial.
Data înființării primei școli militare de pilotaj rămâne în istoria aviației militare române, dat fiind că fondarea acestei instituții de învătământ a însemnat un pas înainte important pentru dezvoltarea a ceea ce numim astăzi Forțele Aeriene Române. Astăzi, Baza Aeriană de Instruire și Formare a Personalului Aeronautic Boboc, Buzău este moștenitoarea și continuatoarea învățământului aeronautic inițiat acum mai bine de o sută de ani pe aerodromul Cotroceni.
Foto 1: avion Blériot
Foto 2: avion Farman III
Foto 3: Ion Macri

Text: Nicoleta Nicolae

3 comentarii

  1. Deosebit de interesant şi documentat. Este nevoie de astfel de lucrări, în care mulţi văd un apostolat…. Al celor care au fost, au imaginat, au conceput, au realizat….al celor care şi-au asumat să le aducă realizările din amintire în prezent…

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s